شگفتی خلقت زنبورعسل
_files/mahdi.gif)
از آیات قرآن به وضوح استفاده ميشود كه موجودات كه يكى از آنها زنبور است داراى هوش و فراست است كه به وسيله آن ميتواند الهام و وحى الهى را دريافت كند.و به وسیله این وحی به اداره امور زندگی خود بپردازد
در قرآن اشاره ای به وضعیت زنبور عسل می کند که:
وَ أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ (نحل آیه 68)
و پروردگارت به زنبور عسل الهام كرد كه: از كوهها و درختان و آنچه [از دار بستهايى] كه [مردم] بر مىافرازند، براى خود خانههايى برگير.
-----------------------------
تفسیر و نکته های این آیه:
-----------------------------
کلمه وحی در این جا به معنای غریزه است. غریزه ای که خداوند در زنبور قرار داده است طبق این حدیث: محمدبنيوسف از پدرش نقل كرده است كه گفت: از امامباقر (ع) درباره سخن خدا «وَ أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ» سؤال كردم، فرمود: [وحى در اين آيه] به معناى الهام است.( نورالثقلين، ج 3، ص 63، ح 127)
-------------------------------------------------------------------
با توجه به معنای آیه مشخص می شود که تلاش و حرکت حیوانات و خانه سازی آنها همه بر اساس غریزه ای است که خداوند در درون آنها قرار داده است و این عظمت و بزرگی خدا را می رساند
-------------------------------------------------------------------
سوالی که ممکن است پیش آید:
غريزه منحصر به زنبوران عسل نيست و در همه حيوانات وجود دارد، چرا تنها در اينجا اين تعبير آمده است
جواب:
امروز كه زندگى زنبوران عسل دقيقا از طرف دانشمندان مورد بررسى عميق قرار گرفته ثابت شده است كه اين حشره شگفتانگيز آن چنان تمدن و زندگى اجتماعى شگفتانگيزى دارد كه از جهات زيادى بر تمدن انسان و زندگى اجتماعى او پيشى گرفته است
زنبور شناسانِ جهان مىگويند:
زنبورها با آن مغز كوچك خود كه از ارزن كوچكتر است، چهارصد و شصت رشته علم را به كار مىگيرند تا كار ساختن مخزن، لانه و عسل را انجام دهند. اين فقط كار وحى و اتصال به خدا است
-------------------------------------------------------------------
با وجود این همه نعمت –دقت و ظرافت آیا باز هم در وجود خدا شک کردن امری معقول است(أفى الله شك فاطر السماوات والأرض)
-------------------------------------------------------------------
اولین ماموريتی که برای زنبوران در اين آيه بیان شده است، ساخت مسکن است زیرا مساله مسكن مناسب نخستين شرط زندگى است و به دنبال آن فعاليتهاى ديگر امكان پذير مىشود
-------------------------------------------------------------------
با توجه به معنای آیه:لانه و كندوى عسل بايد در نقطه مرتفعى از كوه و درخت و داربست باشد تا به خوبى بتواند از آن استفاده كند
نکته ای که می شود با توجه به این مطب نتیجه گرفت
(مردان خدا چون «زنبور» هستند كه از زمینی شدن و پستىها دورى كرده و بلندىها را انتخاب مىكنند، از معارف الهى استفاده كرده و راه پروردگارشان را خاضعانه مىپيمايند اين افراد از حلقومشان حكمت و حلاوتهاى معنوى خارج مىشود)
موید این سخن: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله انسانهايى كه نعمتها را صحيح هزينه مىكنند، به زنبور عسل تشبيه كردهاند؛(الْمُؤْمِنُ كَالنَّحْلَة) مؤمن مثل زنبور است. هر چه نعمت مصرف مىكند، عسل مىشود(بحار الأنوار: 61/ 238، باب 10).
-------------------------------------------------------------------
در آیه بعد می فرماید:
ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون(نحل آیه 69)
سپس از همه ميوهها بخور، پس راههاى پروردگارت را خاضعانه طى كن. از شكمهاى آنها نوشيدنى رنگارنگ بيرون مىآيد كه در آن شفاى مردم است، البتّه در اين (زندگى زنبور) براى كسانى كه فكر مىكنند قطعاً عبرتى است
-----------------------------------
تفسیر و نکته های این آیه
-----------------------------------
بعد از خانه سازی زنبور در این آیه اشاره به ماموریت دوم زنبور می کند که از تمام ثمرات تناول كن
---------------------------------------------------------------------------
حركت زنبور در مسيرى كه خداوند برايشان انتخاب نموده است، حركت متواضعانه است چرا که در آیه می فرماید)خاضعانه مسیر را طی کن)
" ذلل" جمع ذلول به معنى تسليم و رام باشد، و توصيف راهها به" ذلل" به خاطر آنست كه اين جادهها در برابر زنبوران عسل كاملا رام و تسليمند و این هوش زنبور را می رساند که با این جثه کوچکش چگونه راههای مختلفی را می پیماید و بدون این که خانه را گم کند به خانه برمی گردد
-------------------------------------------------------------------
این آیه درست است که درباره زنبور عسل است، ولى ياد زندگى آنان براى انسان مىتواند گوياى اين پيام باشد كه: انسان نيز مانند ديگر موجودات طبيعت، بايد در برابر پروردگارش فروتن باشد و در مسیر او گام بردارد
-------------------------------------------------------------------
اعجاز خلقت: يك كارخانه عسلسازى، در شكم حيوانى كوچك! چرا که در آیه می فرماید از شكمهاى آنها نوشيدنى رنگارنگ بيرون مىآيد)
دستگاههايى كه در بدن اين حشره است بسيار اعجابآور است. زنبور وقتى روى گُل مىنشيند سعى مىكند شيره گل را بمكد. اكثر گلهايى كه زنبور روى آنها مىنشيند تلخاند. در بدن اين موجود دستگاهى وجود دارد كه مواد تلخ را جذب مىكند و اين در حالى است كه ما انسانها از مواد تلخ فرارى هستيم، ولى او عاشق مواد تلخ است. او مواد تلخ گل را به شيرينترين مواد عالم تبديل مىكند و به گونهاى اين مواد را مىسازد كه بر خلاف تمام مواد عالم ضدّ ميكرب است. اما عسل طبيعى زنبور، اگر هزار سال هم بگذرد، حتى در ميان آشغال، ميكروب قبول نمىكند. زنبور عسل سالمترين مواد عالم را، آن هم به صورت ضدّ ميكرب، مىسازد و عسل مادهاى است كه براى هر بيمارىاى در اين عالم مفيد است.
-------------------------------------------------------------------
عسلی طبيعى است که به رنگهاى مختلفى باشد. آیه می فرماید(نوشيدنى رنگارنگ بيرون مىآيد) كه اين اختلاف رنگها بر اساس اختلاف رنگ گلها باشد
-------------------------------------------------------------------
در گياهان و گلها، خواص درمانى است كه از طريق عسل، شفاى دردهاى ما مىشود. «فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ» (ناگفته پيداست كه عسل، شفاى همه دردها نيست، لذا بصورت نكره «شِفاءٌ» آمده است)
---------------------------------------------------------------------------
این آیه مردم را تشویق می کند که برای درمان از عسل استفاده کنید این مطلب ، بيانگر آن است كه خداوند چنين تقدير كرده است كه بيماران را از راههاى طبيعى شفا دهید
--------------------------------------------------------------------------
در آخر آیه می فرماید : تمام درسها و عبرتها، براى كسانى است كه اهل فكر و انديشه باشند و گر نه افرادى هستند كه در تمام عمر از عسل استفاده مىكنند ولى حاضر به چند دقيقه فكر دربارهى آن نيستند
+ نوشته شده در شنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۰ ساعت 14:26 توسط محمد مهدی خواجه
|