شگفتی خلقت زنبورعسل


از آیات قرآن به وضوح استفاده ميشود كه موجودات كه يكى از آنها زنبور است داراى هوش و فراست است كه به وسيله آن ميتواند الهام و وحى الهى را دريافت كند.و به وسیله این وحی به اداره امور زندگی خود بپردازد

در قرآن اشاره ای به وضعیت زنبور عسل می کند که:
وَ أَوْحى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ (نحل آیه 68)
و پروردگارت به زنبور عسل الهام كرد كه: از كوه‏ها و درختان و آنچه [از دار بست‏هايى‏] كه [مردم‏] بر مى‏افرازند، براى خود خانه‏هايى برگير.
-----------------------------
تفسیر و نکته های این آیه:
-----------------------------

کلمه وحی در این جا به معنای غریزه است. غریزه ای که خداوند در زنبور قرار داده است طبق این حدیث: محمدبن‏يوسف از پدرش نقل كرده است كه گفت: از امام‏باقر (ع) درباره سخن خدا «وَ أَوْحى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ» سؤال كردم، فرمود: [وحى در اين آيه‏] به معناى الهام است.( نورالثقلين، ج 3، ص 63، ح 127)

-------------------------------------------------------------------
با توجه به معنای آیه مشخص می شود که تلاش و حرکت حیوانات و خانه سازی آنها همه بر اساس غریزه ای است که خداوند در درون آنها قرار داده است و این عظمت و بزرگی خدا را می رساند
-------------------------------------------------------------------

سوالی که ممکن است پیش آید:

غريزه منحصر به زنبوران عسل نيست و در همه حيوانات وجود دارد، چرا تنها در اينجا اين تعبير آمده است

جواب:

امروز كه زندگى زنبوران عسل دقيقا از طرف دانشمندان مورد بررسى عميق قرار گرفته ثابت شده است كه اين حشره شگفت‏انگيز آن چنان تمدن و زندگى اجتماعى شگفت‏انگيزى دارد كه از جهات زيادى بر تمدن انسان و زندگى اجتماعى او پيشى گرفته است

زنبور شناسانِ جهان مى‏گويند:
زنبورها با آن مغز كوچك خود كه از ارزن كوچكتر است، چهارصد و شصت رشته علم را به كار مى‏گيرند تا كار ساختن مخزن، لانه و عسل را انجام دهند. اين فقط كار وحى و اتصال به خدا است‏
-------------------------------------------------------------------

با وجود این همه نعمت –دقت و ظرافت آیا باز هم در وجود خدا شک کردن امری معقول است(أفى الله شك فاطر السماوات والأرض)
-------------------------------------------------------------------


اولین ماموريتی که برای زنبوران در اين آيه بیان شده است، ساخت مسکن است زیرا مساله مسكن مناسب نخستين شرط زندگى است و به دنبال آن فعاليتهاى ديگر امكان پذير مى‏شود

-------------------------------------------------------------------

با توجه به معنای آیه:لانه و كندوى عسل بايد در نقطه مرتفعى از كوه و درخت و داربست باشد تا به خوبى بتواند از آن استفاده كند

نکته ای که می شود با توجه به این مطب نتیجه گرفت

(مردان خدا چون «زنبور» هستند كه از زمینی شدن و پستى‏ها دورى كرده و بلندى‏ها را انتخاب مى‏كنند، از معارف الهى استفاده كرده و راه پروردگارشان را خاضعانه مى‏پيمايند اين افراد از حلقومشان حكمت و حلاوت‏هاى معنوى خارج مى‏شود)

موید این سخن: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله انسان‏هايى كه نعمت‏ها را صحيح هزينه مى‏كنند، به زنبور عسل تشبيه كرده‏اند؛(الْمُؤْمِنُ كَالنَّحْلَة) مؤمن مثل زنبور است. هر چه نعمت مصرف مى‏كند، عسل مى‏شود(بحار الأنوار: 61/ 238، باب 10).

-------------------------------------------------------------------

در آیه بعد می فرماید:
ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون‏(نحل آیه 69)

سپس از همه ميوه‏ها بخور، پس راههاى پروردگارت را خاضعانه طى كن. از شكم‏هاى آنها نوشيدنى رنگارنگ بيرون مى‏آيد كه در آن شفاى مردم است، البتّه در اين (زندگى زنبور) براى كسانى كه فكر مى‏كنند قطعاً عبرتى است

-----------------------------------
تفسیر و نکته های این آیه
-----------------------------------

بعد از خانه سازی زنبور در این آیه اشاره به ماموریت دوم زنبور می کند که از تمام ثمرات تناول كن

---------------------------------------------------------------------------

حركت زنبور در مسيرى كه خداوند برايشان انتخاب نموده است، حركت متواضعانه است چرا که در آیه می فرماید)خاضعانه مسیر را طی کن)

" ذلل" جمع ذلول به معنى تسليم و رام باشد، و توصيف راهها به" ذلل" به خاطر آنست كه اين جاده‏ها در برابر زنبوران عسل كاملا رام و تسليمند و این هوش زنبور را می رساند که با این جثه کوچکش چگونه راههای مختلفی را می پیماید و بدون این که خانه را گم کند به خانه برمی گردد

-------------------------------------------------------------------

این آیه درست است که درباره زنبور عسل است، ولى ياد زندگى آنان براى انسان مى‏تواند گوياى اين پيام باشد كه: انسان نيز مانند ديگر موجودات طبيعت، بايد در برابر پروردگارش فروتن باشد و در مسیر او گام بردارد

-------------------------------------------------------------------

اعجاز خلقت: يك كارخانه عسل‏سازى، در شكم حيوانى كوچك! چرا که در آیه می فرماید از شكم‏هاى آنها نوشيدنى رنگارنگ بيرون مى‏آيد)

دستگاه‏هايى كه در بدن اين حشره است بسيار اعجاب‏آور است. زنبور وقتى روى گُل مى‏نشيند سعى مى‏كند شيره گل را بمكد. اكثر گل‏هايى كه زنبور روى آن‏ها مى‏نشيند تلخ‏اند. در بدن اين موجود دستگاهى وجود دارد كه مواد تلخ را جذب مى‏كند و اين در حالى است كه ما انسان‏ها از مواد تلخ فرارى هستيم، ولى او عاشق مواد تلخ است. او مواد تلخ گل را به شيرين‏ترين مواد عالم تبديل مى‏كند و به گونه‏اى اين مواد را مى‏سازد كه بر خلاف تمام مواد عالم ضدّ ميكرب است. اما عسل طبيعى زنبور، اگر هزار سال هم بگذرد، حتى در ميان آشغال، ميكروب قبول نمى‏كند. زنبور عسل سالم‏ترين مواد عالم را، آن هم به صورت ضدّ ميكرب، مى‏سازد و عسل ماده‏اى است كه براى هر بيمارى‏اى در اين عالم مفيد است.

-------------------------------------------------------------------

عسلی طبيعى است که به رنگ‏هاى مختلفى باشد. آیه می فرماید(نوشيدنى رنگارنگ بيرون مى‏آيد) كه اين اختلاف رنگ‏ها بر اساس اختلاف رنگ گلها باشد

-------------------------------------------------------------------

در گياهان و گلها، خواص درمانى است كه از طريق عسل، شفاى دردهاى ما مى‏شود. «فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ» (ناگفته پيداست كه عسل، شفاى همه دردها نيست، لذا بصورت نكره «شِفاءٌ» آمده است)

---------------------------------------------------------------------------

این آیه مردم را تشویق می کند که برای درمان از عسل استفاده کنید این مطلب ، بيانگر آن است كه خداوند چنين تقدير كرده است كه بيماران را از راه‏هاى طبيعى شفا دهید

--------------------------------------------------------------------------
در آخر آیه می فرماید : تمام درس‏ها و عبرت‏ها، براى كسانى است كه اهل فكر و انديشه باشند و گر نه افرادى هستند كه در تمام عمر از عسل استفاده مى‏كنند ولى حاضر به چند دقيقه فكر درباره‏ى آن نيستند